Rafiki reser
Barn berättar
Lätt att läsa
Rättigheter
Barn berättarRafiki reser
Lätt att läsapuff-rattigheter

Alla barn borde få ta del av sina rättigheter – lättläst

Det är lov i Tanzania när vi besöker Alice så många i släkten är och hälsar på.
Kassaja från Uganda
Alices höna heter Nyeusi, som betyder svart på swahili.
Alice bor i Tanzania, ett land i östra Afrika.

Alice är 12 år och bor hos sin mormor. De bor på berget Kilimanjaro i landet Tanzania.

På gården finns ett gethus och ett hönshus. Alice går till gethuset. Där står geten och en ko. Från geten och kon får Alice och hennes mormor mjölk.

I hönshuset bor hönor och en tupp. Från hönorna får Alice och hennes mormor ägg. Alice höna heter Nyeusi. På språket swahili betyder det svart.

Alice har en kompis som heter Fatoma. De brukar leka och prata med varandra. Alice och Fatoma pratar ofta om skolan och om att bli vuxen.

Alice vill bli läkare när hon blir stor. Alice är bra på matte och NO. När Alice gick i trean fick hon lära sig om barns rättigheter.

Alice har en klasskompis som heter Peter. Peter får inte alltid mat hemma. Det tycker Alice inte är bra.

Kolla in filmen från besöket hos Alice.