Rafiki reser
Barn berättar
Lätt att läsa
Rättigheter
Barn berättarRafiki reser
Lätt att läsapuff-rattigheter

Lättläst: Barakas nya skola

 

Baraka är 13 år och bor i Tanzania.

Han har flyttat från staden Arusha och bor nu vid berget Kilimanjaro.

Baraka behövde flytta för att hans mamma och pappa inte lever längre.

Först bodde han hos sin farmor, men det var för långt att gå till skolan.   

IMG_7347– När jag flyttade till en ny skola kände jag mig glad, för de tog hand om mig, säger Baraka.

När Baraka kommer hem från skolan leker han med kompisar. Han gillar att spela fotboll och att springa.
Baraka jobbar  hemma efter skolan.

– Jag gillar att städa, diska och tvätta kläder. Jag brukar sopa utanför huset och jobba på åkern med att gräva och odla grönsaker.

Det har gått några år sedan Baraka kom ny till klassen.
Han tänker tillbaka på hur första skoldagen var.

– Jag ville gärna träffa min nya klass, få vänner och att plugga, berättar han.

Elisha är Barakas kompis. Det var han som tog hand om honom lite extra.

Elisha hittade en plats åt mig. Jag åt lunch tillsammans med flera elever och vi lekte på rasterna, säger Baraka. Då kände jag mig välkommen!

– Elisha är en bra vän, för han är alltid glad och han pratar mycket med mig. Det visar att han bryr sig om mig, fortsätter Baraka.

 

Baraka säger,

– Om jag får en ny klasskamrat kommer jag att vara lika trevlig som Elisha var mot mig.

 

 

 

image1


Barakas tips för att få nya kompisar:

– Hjälp varandra med skolarbetet!  Ställ frågor.

Visa att du är intresserad av att få en ny klasskamrat.

Visa att du bryr dig om den som är ny genom att vara glad!

– Jag kommer ihåg att jag kände mig jättenöjd och glad efter första skoldagen.

 

 

Här bor Baraka IMG_7348

Här kan du läsa mer om Baraka