Rafiki reser
Barn berättar
Lätt att läsa
Rättigheter
Barn berättarTema Återbruk
Lätt att läsapuff-rattigheter

Lättläst: Sadafs nya klass

 

Jag heter Sadaf och jag är 12 år.

Jag har bott i Sverige i fem år. Jag kommer ifrån Afghanistan.

Vill bli:  läkare

Bästa ämnet: Idrott

IMG_5379 - Kopia

Min familj lämnade mitt hemland för att det är krig där.

Min pappa hade en affär där. Han sålde kläder.
Mamma var hemma hos oss barn.

Jag började skolan när jag var sju år.
Jag kan läsa och skriva på persiska.

Den största skillnaden mellan Sverige och mitt hemland är vädret.

 I Afghanistan är det mycket varmt och torrt i vissa delar av landet.

Sverige har många sjöar och det regnar mycket här.

Första platsen jag bodde i trivdes jag mycket bra.
Jag kunde inte prata svenska, men de försökte förklara för mig genom lekar och att visa med händerna.

Sedan flyttade jag till Falun. En dag när jag satt ensam på en bänk, kom en av mina klasskamrater till mig och sa:

– Vill du vara med mig på rasten?

Jag svarade ja. Efter det hade jag många kompisar.

Nu bor jag och min familj i Ekenässjön.  Vi  har släkt här.

När jag gick till skolan första dagen här, var det många som ville vara med mig.
Vi pratade mycket och berättade om oss själva.
De visade mig runt i skolan och ingen var blyg.

IMG_5369 - Kopia

Jag trivs i skolan och alla är snälla mot mig.

När jag började i skolan här tänkte jag att jag inte skulle få nya vänner. Men jag fick många vänner.

Mina klasskamrater bryr sig om mig!

 

 Mina råd till er!

  • Våga prata, var inte blyg.

  • Bjud in de som är nya i din klass.

  • Var dig själv.

  • Visa runt de nya så de känner sig välkomna.

IMG_6103 - Kopia

 

Läs mer om Sadaf här