Sandeep med sin familj

Sandeeps klass lärde sig allas lika värde

När Sandeep föddes upptäckte hans föräldrar att hans fötter och händer var missbildade. Senare märkte de också att det var svårt för honom att prata. Många av grannarna i byn och klasskamraterna i skolan tyckte att Sandeep var konstig och pratade illa om honom. Men det blev bättre när han fick hjälp av en kvinna som arbetar för att barn med funktionsnedsättningar ska kunna gå i skolan.

– Vi var alltid oroliga för Sandeep när han var mindre, berättar hans pappa Dev. Hans mamma och jag jobbade på fälten dag och natt. Så vi var tvungna att lämna honom ensam hemma. Vi var rädda att han skulle skada sig eftersom han varken kunde gå eller hålla i något.

När han började skolan var de andra barnen rädda för honom på grund av hans utseende. De retade och slog honom hela tiden. Lärarna gjorde inget för att stoppa mobbingen. Det var också svårt för Sandeep att följa med i undervisningen. Därför slutade hans föräldrar skicka honom till skolan.

Många människor i byn slutade också att prata och umgås med hans föräldrar eftersom de tyckte att Sandeep var konstig.

En dag för några år sedan kom en kvinna till byn. Kvinnan jobbade för en organisation som heter Kiran som stöttas av Individuell Människohjälp, IM. De arbetar för att barn med funktionsnedsättningar ska kunna gå i skolan precis som alla andra. Hon såg att Sandeep hade en funktionsnedsättning.

Hon gick hem till hans föräldrar och berättade hur viktigt det är att alla barn får gå i skolan. Hon sa också att Kiran har ett hälsocenter där familjen skulle kunna få stöd. Sandeep och hans föräldrar åkte dit och där fick de lära sig om hans funktionsnedsättning och hur de kunde stötta honom så att han kunde leva ett vanligt liv.

Organisationen såg också att Sandeep behövde en operation, och betalade för den. Efter operationen kunde Sandeep för första gången hålla i en penna och gå utan stöd.

– Våra liv har förändrats helt säger Sandeeps pappa och ler. Nu vet jag och hans mamma hur vi ska stötta Sandeep, och vi vet också att det inte är något konstigt att ha en funktionsnedsättning. Nu är Sandeep tillbaka i skolan och han älskar varje minut.

Genom Kiran har också hans lärare och klasskamrater fått lära sig om hur det är att leva med funktionsnedsättningar. Så nu känner sig Sandeep trygg och mår bra i skolan.

– Sandeep har för första gången börjat umgås med andra barn och ungdomar. Jag är inte längre rädd för att han ska bli slagen eller mobbad av de andra, berättar hans pappa.

I år fyller Sandeep 14 år och Kiran har börjat förbereda honom för att han i framtiden ska kunna försörja sig själv. Om några veckor kommer Sandeep att delta i en snickeriutbildning hos Kiran. Utbildningen sker vid ett av Kirans center och hans föräldrar kommer följa med några dagar så att han i lugn och ro kan anpassa sig till omgivningen.

– Jag har lovat att köpa en ny skjorta och nya byxor till honom så att han ska se fin ut när han går utbildningen avslutar Sandeeps pappa stolt.

Text: Malin Kihlström
Foto: Alina Karki

Sandeep blev retad för att hans fötter och händer ser annorlunda ut. Han blev ledsen och ville inte gå i skolan.

Sandeep föddes med missbildade händer och fötter. Han har också svårt för att prata. I skolan blev han retad för sitt utseende. Hans klasskamrater slog honom också. Lärarna hjälpte inte Sandeep. Han slutade gå till skolan.

En dag kom en kvinna till Sandeeps by. Hon arbetar med att hjälpa barn som har funktionsnedsättningar. Kvinnan pratade med Sandeep och hans föräldrar och sa att det är viktigt att gå i skolan. Kvinnan såg också till att Sandeep fick en operation. Efter operationen kunde Sandeep hålla i en penna och gå utan stöd.

Kvinnan pratade också med Sandeeps lärare och klasskamrater. Nu förstår de att Sandeep inte är annorlunda. De har slutat reta och slå honom.

Sandeep har börjat i skolan igen. Han tycker mycket om det nu. Snart ska han utbilda sig till snickare.

Sandeep

Ålder: 14 år Bor: Indien Familj: Mamma, pappa och ett syskon. Drömyrke: Snickare

Fundera på

  • Varför tror du Sandeeps klasskamrater behandlade honom illa?
  • Vilket ansvar har läraren?

Tema: Minskad ojämlikhet

FNs Barnkonvention
Rafiki tidning nr 1 2020, Minskad ojämlikhet